8 veelgestelde vragen van plasmadonors

Onze medewerkers van het Donor Service Center krijgen dagelijks heel wat vragen binnen van plasmadonors. We krijgen gemiddeld 1600 (!) telefoontjes per dag. Vaak draait het om praktische zaken, zoals het doorgeven van een adreswijziging, of een specifieke medische vraag. We zetten een aantal veelgestelde vragen voor je op een rijtje. Met de antwoorden erbij, dat scheelt jou wellicht een telefoontje.

Hoe vaak mag ik geven en hoeveel tijd moet er tussen twee donaties zitten?

Je mag maximaal 26 keer per jaar plasma geven, dit is voor mannen en vrouwen hetzelfde. Wil je minder vaak plasma geven? Dan mag dat natuurlijk ook. Omdat er veel plasma nodig is om alle patiënten te helpen, vinden we het fijn als je minimaal 6 keer per jaar plasma geeft. 

 

Kan ik naast plasma ook bloed geven?

In principe ben je óf plasma-, óf bloeddonor, nooit beide. Je kunt wel overstappen tussen bloed en plasma.  Je kunt op dit moment dus niet om en om bloed en plasma geven.

Het komt overigens wel eens voor dat we bij een lage bloedvoorraad plasmadonors vragen om eenmalig bloed te geven. 

 

Waarom heeft plasma soms een andere kleur?

Plasma is normaal helder van kleur, maar soms kan het zichtbaar troebel of melkachtig zijn. De oorzaak is meestal een hoog gehalte aan triglyceriden, een soort vet dat in het bloed zit. Ongeveer de helft van de donaties met troebel plasma komt door het eten van vette en/of koolhydraatrijke voedingsmiddelen in de uren vóór de donatie. Denk aan suikerrijk voedsel (zoals snacks en snoep) of vezelarm, vet of koolhydraatrijk voedsel (zoals fastfood), maar bijvoorbeeld ook witte pasta of een stamppot met jus en worst. Naast voeding kunnen ook bepaalde medicijnen, persoonlijke aanleg of overmatig alcoholgebruik de oorzaak van troebel plasma zijn. Troebel plasma kunnen we helaas niet gebruiken, omdat het niet voldoet aan de kwaliteitseisen.

Als je een keer troebel plasma hebt gegeven, word je hiervan door ons op de hoogte gesteld.

 

Mag ik iemand meenemen naar de bloedbank - bijvoorbeeld mijn kinderen of mijn partner - die ook donor is?

Dat kan. Houd er wel rekening mee dat het 's avonds druk kan zijn en we donors en personeel graag de ruimte geven op alle locaties. Als het niet anders kan is jouw kind of begeleider van harte welkom. 

 

Ik kan niet inloggen in MijnSanquin, wat moet ik doen?

Als je het Donor Service Center belt – 088-730 8686 (lokaal tarief) – kijken wij met je mee en zoeken we naar de reden dat je niet kunt inloggen. Bijvoorbeeld omdat je verkeerde inloggegevens hebt of je wachtwoord is verlopen.

 

Mag ik als plasmadonor ook op een andere locatie dan mijn eigen bloedbank doneren?

Dat kan, in MijnSanquin kun je tot vijf afspraken maken bij locaties die op dat moment voor jou het meest praktisch zijn. 

 

Mag ik doneren na een vaccinatie?

Na een preventieve griepprik mag je komen doneren, als je je fit voelt. Voor verschillende vaccinaties zijn verschillende uitstelperiodes van toepassing. NA een coronavaccinatie mag je bijvoorbeeld 7 dagen niet doneren. Daarna ben je weer van harte welkom, mits je je fit voelt natuurlijk en 14 dagen geen klachten hebt gehad. Bekijk hier de lijst van vaccinaties

 

Mijn vriend(in), familielid of collega wil ook donor worden, wat moet hij/zij doen?

Geweldig dat iemand in jouw omgeving graag wil bijdragen aan het redden van levens! Je kunt die persoon naar onze website verwijzen. Daar doorlopen geïnteresseerde mensen online een vragenlijst om erachter te komen of ze donor kunnen worden. Is het antwoord ‘ja’? Dan kunnen ze zelf online een afspraak maken voor de medische keuring.

 

Heb jij zelf een andere vraag, opmerking of suggestie?

● Bel het Donor Service Center: 088-730 8686, ma t/m do: 8:00 - 20:00 uur, vrijdag tot 17:00 uur.

● Vul het formulier in op onze website.

● Stel je vraag via Facebook of Twitter.

22 maart 2021