Zo simpel is het niet: nieuwe bloeddonors werven

Ze vormen het hart van ons werk, de ruim 400.000 donors in ons bestand. Zoveel mensen gemotiveerd krijgen om bloed- of plasmadonor te worden, is geen makkelijke opgave. Onze collega Yvonne Mulder is verantwoordelijk voor de landelijke campagnes waarmee Sanquin haar donors werft. Zij vertelt wat daar allemaal bij komt kijken.

“Dé donor bestaat niet”, begint Yvonne, werkzaam bij de afdeling Communicatie. “We hebben in principe gezonde volwassenen van boven de 18 als bloed- en plasmadonor nodig. Jong, oud, man en vrouw. Dat is een behoorlijke uitdaging voor onze landelijke campagnes, want het betekent dat we onze uitingen zo moeten ontwikkelen dat ze een breed publiek aanspreken.”

Echte donorverhalen

Samen met het reclamebureau heeft Sanquin dit jaar voor een nieuwe insteek van de grote landelijke campagne gekozen: een campagne met echte patiënten die hun eigen persoonlijke verhaal vertellen. Yvonne: “Daarmee willen we de noodzaak van het doneren van bloed en plasma duidelijk maken. Mensen horen uit de 1e hand dat het van levensbelang kan zijn om een bloedproduct te ontvangen. Via radiospots en online video's bereiken we zo veel mogelijk toekomstige donors. Die eerste kennismaking noemen we de touch-fase in marketingjargon. Vervolgens plaatsen we vanuit deze patiëntverhalen verdiepende online artikelen, waarin we meer vertellen over de noodzaak van bloed- en plasmadonatie. En we laten onze Sanquin-wetenschappers aan het woord over bloedgerelateerd onderzoek dat we doen in het belang van patiënten. Dit is de zogenaamd tell-fase. Ten slotte roepen we mensen actief op om zich aan te melden als donor – de sell-fase.”

"Bloeddonors werven blijft uitdagend."

Bereik tot aan de keukentafel

Die landelijke campagne is ook te zien op sociale media, als banner op websites en zelfs in bushokjes rond bloedafnamelocaties. Yvonne: “Sinds een paar jaar sturen we ook huis-aan-huismailingen uit. Afgelopen jaar hebben we ruim 800.000 huishoudens aangeschreven en dat doen we dit jaar nogmaals. Hiervoor werk ik samen met een extern bureau dat heel goed in kaart heeft welke huishoudens wij het beste kunnen benaderen rond onze bloedafnamelocaties. We weten dat deze brief op de deurmat direct veel aanmeldingen oplevert. Ook als hij even op de keukentafel blijft liggen, stromen de aanmeldingen nog tijdenlang binnen. En als we een jaar later de mailing als geheugensteuntje herhalen, krijgen we een nog hogere response. Het is ook niet zomaar een pakje boter dat je koopt. Voor een beslissing als deze is het goed dat onze toekomstige donors via verschillende wegen en meerdere keren met Sanquin in contact komen. Dat realiseren we met deze landelijke campagne. De meest recente meting laat inderdaad zien dat de naamsbekendheid aan het groeien is.”

Donors komen en gaan

Om ieder jaar weer patiënten een beter leven te kunnen geven door aan de vraag naar bloedproducten te voldoen, heeft Sanquin jaarlijks nieuwe donors nodig. Er is namelijk veel verloop in het donorbestand. In de eerste plaats doordat donors vergrijzen: je mag tot je 79ste doneren. Ziekte en medische ingrepen zijn ook een bekende reden dat mensen stoppen met doneren. Verder zijn er praktische aanleidingen, zoals een verhuizing naar het buitenland of te druk wegens andere verplichtingen. “Daarnaast weten we dat uiteindelijk niet iedereen die zich inschrijft ook daadwerkelijk komt doneren”, zegt Yvonne. “Er ligt dus ook een uitdaging om onze donors te behouden waar het kan.”

“Bij Sanquin kan ik mijn marketingkennis inzetten voor het goede doel.” 

Extra uitdaging

Een extra uitdaging is het werven van mensen met een niet-westerse afkomst. Yvonne: “Wij hebben bloed nodig voor de hele Nederlandse bevolking, met alle soorten bloedgroepen. De bloedgroepen van mensen met dezelfde afkomst lijken sterk op elkaar en hebben de beste match tussen donor en ontvanger. Inmiddels weten we dat er zo'n 380 verschillende bloedgroepen zijn en dat circa 15% van de Nederlanders een niet-westerse afkomst heeft. Het is dus ook superbelangrijk dat we een divers donorbestand hebben om alle patiënten zo goed mogelijk te kunnen voorzien van de juiste bloedproducten. Daarom hebben we in onze landelijke campagne ook juist een diversiteit aan patiënten. ”

Bijdragen aan de samenleving

Yvonne kwam zelf 1,5 jaar geleden binnen bij Sanquin als marketingexpert. “Ik werkte altijd in de commerciële wereld, waarvan de laatste jaren in het speelgoed. Superleuk, maar ik had de behoefte om meer bij te dragen aan de samenleving. Ik geniet enorm van alle facetten van mijn werk. Ik spreek met hematologen en doe veel kennis op over bloed, ik zet samen met bureaus campagnes op en heb contact met patiënten. En dat allemaal voor een goed doel: patiënten helpen. Hoe leuk wil je het hebben?”

29 augustus 2024