In navolging van de #myfirstblood-campagne van vorige zomer (die 3.000 nieuwe donors opleverde) is Sanquin ook dit jaar aanwezig bij grootschalige game-events waar voornamelijk bezoekers tussen de 16 en 35 jaar op afkomen. Het doel van Sanquin is om een nieuwe generatie potentiële donors bekend te laten worden met bloed geven én het belang hiervan.
Veel jongeren hebben geen idee waar gedoneerd bloed voor gebruikt wordt. Ook weten ze vaak niet wat hun eigen bloedgroep is. Om potentiële donors bekend te maken met bloeddonatie, gaat Sanquin een challenge aan met de gamers die in het weekend van 13 en 14 april bij het finaleweekend van League of Legends aanwezig zijn. Sanquin bepaalt gratis de bloedgroep van de gamers en wil daarmee een wereldrecord ‘bloedgroep bepalen’ vestigen.
Recordpoging
Het doel is om voor vijfhonderd gamers de bloedgroep te bepalen. Om dit recordaantal bloedgroep-bepalingen te realiseren, slaat Sanquin de handen ineen met de grootste gameproducent ter wereld, Riot Games. Dit is een unieke esports-samenwerking om de gaming-community, die zeer hecht is, maar ook heel veel maatschappelijk geëngageerde gamers telt, te mobiliseren voor een maatschappelijk doel. Gamers die meedoen aan de recordpoging komen er niet alleen achter wat hun bloedgroep is, maar maken ook nog eens kans op een gameset van Alienware.
Daarnaast worden gamers uiteraard ook gemotiveerd om bloeddonor te worden en zo in real life anderen te helpen bij de strijd van hun leven. Mensen die zich via myfirstblood.nl aanmelden als donor ontvangen ná de keuringsafspraak bij Sanquin de League of Legends-champion Vladimir. Dat is een voor gamers waardevol bedankje namens Riot Games.
Over Sanquin
Bloed redt levens. Jaarlijks hebben duizenden mensen bloed nodig om te leven, daarvoor is Sanquin afhankelijk van de bloeddonaties van duizenden bloeddonoren. Om de continuïteit te bewaken heeft Sanquin altijd nieuwe donors nodig. Met deze campagne voor gamers wil Sanquin nieuwe generaties donors aan zich binden.
Over Riot Games
Riot Games is de uitgever van het spel League of Legends, al jaren een van de meest gespeelde en bekeken spellen in de wereld, met meer dan 100 miljoen actieve spelers per maand. Met de samenwerking met Sanquin draagt Riot bij aan een maatschappelijk relevant doel.