Sanquin op jacht naar nieuwe generaties donors met #myfirstblood

Sanquin, verantwoordelijk voor de Nederlandse bloedvoorziening, start een bijzondere actie om nieuwe donors te werven. Onder de campagnetitel #myfirstblood mikt Sanquin op gamers om een nieuwe doelgroep en nieuwe generaties aan te spreken.

Daar vraagt de leeftijdsopbouw van het donorbestand van Sanquin om. Sanquin krijgt hulp van Riot Games - de producent van de grootste game ter wereld League of Legends - en influencers in de game-wereld. Tijdens de Europese Kampioenschappen van League of Legends (begin september) krijgt Sanquin unieke zichtbaarheid in de game, die door honderdduizenden Nederlandse gamers wordt gespeeld en bekeken.

Campagne #myfirstblood

Het haakje is snel gevonden: voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijk moment en dat is first blood voor de gamers van het spel League of Legends ook.

Met de hulp van gamende donors en gamende patiënten, League of Legends topspelers en influencers wordt de game-community gemotiveerd om ook real life te gaan voor een first blood. Niet om hun eigen spel te winnen, maar om anderen te helpen bij de strijd van hun leven. Gamers die zich aanmelden voor een eerste afspraak bij Sanquin ontvangen na de afspraak een League of Legends-skin, een waardevol bedankje voor hun #myfirstblood bij Sanquin, namens Riot Games.

De campagne #myfirstblood start per direct en loopt door tot en met het najaar van 2018. Het hoogtepunt van de campagne vindt plaats in het Europese finaleweekend op 8 en 9 september in Madrid. Deze zogenaamde EU LCS Summer Split is het best bekeken esports-evenement in Europa. Voor de Nederlandse fans biedt Sanquin de primeur van een Nederlandse livestream met de wedstrijden, interviews vanuit de Palacio Vistalegre Arena in Madrid en analyses in de Rotterdamse studio. In het programma wordt ook aandacht besteed aan het belang van first blood en de oproep van Sanquin.

De #myfirstblood-campagne met Riot Games is een unieke esports-samenwerking om de game-community, die vooral bekend staat omdat zij hecht is, maar ook heel veel maatschappelijk-geëngageerde gamers telt, te mobiliseren voor een maatschappelijk doel.

Nieuwe generaties donors

Sanquin redt én verbetert jaarlijks de levens van 300.000 mensen. Dat kan de verantwoordelijke organisatie voor de Nederlandse bloedvoorziening alleen met de hulp van honderdduizenden donors. Sanquin richt zich op nieuwe doelgroepen om de continuïteit van de bloedvoorziening ook in de toekomst te garanderen. Gamers zijn voor Sanquin – en voor veel organisaties – een nieuwe groep, waar we graag mee samenwerken om levens te redden. 

Vanaf vandaag is de website www.myfirstblood.nl live, vanaf 1 september kunnen gamers zich aanmelden als myfirstblood-donor op de website.

Over Sanquin

Bloed redt levens. Jaarlijks hebben duizenden mensen bloed nodig om te leven, daarvoor is Sanquin afhankelijk van de bloeddonaties van duizenden bloeddonoren. Om de continuïteit te bewaken heeft Sanquin altijd nieuwe donors nodig. Sanquin haakt met deze campagne in op de intensieve verbinding tussen gamers in de game community. Met de samenwerking met Riot Games kiest Sanquin voor een zeer innovatieve route om een jonge doelgroep te bereiken, voor wie het niet vanzelfsprekend is om bloeddonor te worden. Daarmee weet zij de ogen van bloedbanken uit de hele wereld op zich gericht.

Over Riot Games

Riot Games is de uitgever van het spel League of Legends, al jaren een van de meest gespeelde en bekeken spellen in de wereld, met meer dan 100 miljoen actieve spelers per maand. Met de samenwerking met Sanquin draagt Riot bij aan een maatschappelijk relevant doel, wat nu voor het eerst in Nederland in de praktijk wordt gebracht. Bij succes is het denkbaar dat dit ook in andere landen navolging zal krijgen.

23 augustus 2018