Wat is MijnOproep precies?
MijnOproep is een nieuwe dienst voor bloeddonors, waarmee je thuis op je gemak een tijdslot kunt reserveren om te komen doneren. Zo kunnen we piekmomenten met te veel donors op een locatie voorkomen en hoef je niet in een rij te wachten. Het is ook veiliger; je kunt gemakkelijk 1,5 meter afstand houden omdat er nooit te veel mensen aanwezig zijn. Bovendien kan de bloedbank haar medewerkers beter inplannen voor de tijden waarop we weten dat er meer of minder donors zullen langskomen.
Hoe werkt het?
Wanneer we jouw bloedgroep hard nodig hebben, krijg je een e-mailbericht met een oproep om te komen doneren. In dit e-mailbericht staat een link. Als je daarop klikt, kom je in MijnOproep.
- Bij de vaste locaties zie je voor een periode van twee weken beschikbare tijdsloten van een half uur.
- Bij de mobiele bloedbank zie je voor de dag waarop deze bij jou in de buurt staat beschikbare tijdsloten van een half uur.
- Je kiest het tijdslot dat jou het beste uitkomt en klikt dat vakje aan. Vervolgens krijg je een afspraakbevestiging per e-mail.
Heb je geen oproep per e-mail ontvangen? Op je oproepkaart vind je het bekende nummer van het Donor Service Center (088 – 730 86 86), dat je kunt bellen om een tijdslot te reserveren.
Tip: Populaire tijdsloten – na werktijd, in de avond – zitten snel vol. Wil je op die tijden langskomen? Kies dan snel een tijdslot zodra je je oproep binnenkrijgt.
Mag je met MijnOproep naar een andere bloedbank dan gebruikelijk gaan?
Via de link in de mail word je automatisch naar de tijdsloten van je gebruikelijke bloedbank geleid. Wil je liever op een andere bloedbank doneren? Geen probleem. Je kunt in MijnOproep een andere locatie kiezen.
Moet je stipt aan het begin van een tijdslot komen?
Dat hoeft helemaal niet. Als je bijvoorbeeld het tijdslot van 14.00 tot 14.30 uur hebt gekozen, kun je ook om 14.30 uur aankomen.
Stel dat je toch niet blijkt te kunnen, of je wil de afspraak verzetten?
In de e-mail met afspraakbevestiging zit een link waarop je kunt klikken als je de afspraak wilt wijzigen of afzeggen. Heb je geen e-mail? Dan bel je het Donor Service Center (088 – 730 86 86). We horen het heel graag als je niet kunt komen doneren.
En als je graag wilt doneren, maar alle voor jou geschikte tijdsloten zitten al vol?
Dan kun je een andere locatie proberen. En anders geef je in MijnOproep aan dat je deze keer niet komt doneren. We zien je graag weer een volgende keer!
MijnOproep kan nu dus nog niet overal?
Klopt, in 2021 zijn we gestart met de mobiele bloedbanken en vijf vaste locaties: Amsterdam Valkenburgerstraat, Ede, Tilburg, Zoetermeer en Zwolle. De overige bloedbanken werken voorlopig nog op de oude manier: na de oproepkaart per post kun je in een periode van twee weken langskomen.
We gaan MijnOproep ook voor de andere bloedbanken invoeren. Eind 2021 hopen we alle bloeddonors in Nederland deze gemakkelijke service te kunnen aanbieden.
Is jouw e-mailadres nog niet bekend bij Sanquin? Geef hem dan aan ons door zodat jij ook van MijnOproep kunt gebruikmaken. Bel 088 – 730 86 86 of geef het online door.