Facebook en Sanquin gaan samenwerken aan werven van bloeddonors

Facebook en Sanquin gaan een samenwerking aan om meer Nederlanders aan te moedigen bloed of plasma te doneren. Vanaf vandaag kunnen Facebookgebruikers in Nederland tussen 18 en 65 jaar oud hun interesse in bloeddonorschap aangeven via Facebook, en zo notificaties ontvangen over de mogelijkheid om bloed of plasma te doneren. Daarnaast kunnen ze vrienden uitnodigen en enthousiasmeren om ook donor te worden.

Het vrijwillig geven van bloed en plasma blijft essentieel voor het redden van levens. Elke week zijn namelijk meer dan 16.000 donaties nodig in Nederland. Bloed is levensreddend voor mensen die veel bloed hebben verloren, bijvoorbeeld bij een ongeluk of tijdens een bevalling. Ook mensen die een chemotherapie ondergaan, krijgen vaak bloedtransfusies om aan te sterken en zo de behandeling aan te kunnen. Van plasma worden geneesmiddelen gemaakt waarmee ruim honderd aandoeningen, zoals spierziekten en auto-immuunziekten behandeld worden. In Nederland zijn ruim 25.000 mensen van deze geneesmiddelen afhankelijk.

Bijdragen voor een coronageneesmiddel

De samenwerking komt op een cruciaal moment, omdat vanwege de COVID-19-pandemie en geldende maatregelen zoals social distancing, de capaciteit van de bloedbanken terugloopt. Ook is Sanquin nog steeds op zoek naar mensen die zijn genezen van COVID-19 en een aantal keer plasma willen doneren. Van de antistoffen in het plasma wordt een geneesmiddel gemaakt als mogelijke (preventieve) behandeling voor patiënten met risico op ernstige complicaties door COVID-19.

“Een van de meest voorkomende redenen voor mensen om donor te worden, is dat ze erover horen van vrienden of familie, en dan zelf ook willen bijdragen”, zegt Daphne Thijssen-Timmer, lid van de Raad van Bestuur en directeur van de Bloedbank bij Sanquin. “Door deze samenwerking kunnen mensen makkelijk aan anderen laten zien dat ze bloed- of plasmadonor zijn, en daardoor anderen aan het denken zetten. Tegelijkertijd geeft het ons de mogelijkheid om te zorgen dat potentiële donors van ons horen.”

Wereldwijd in gebruik

Sinds de lancering van Facebooks bloeddonatietool in 2017, hebben meer dan 70 miljoen mensen wereldwijd zich via Facebook aangemeld als bloeddonor. De functie is eerder in 23 landen geactiveerd, waaronder de VS, Zuid-Afrika en India. Recent werden Engeland, Wales en Noord-Ierland hier als eersten in Europa aan toegevoegd. In een pilot in Pakistan bleek dat drie van de vijf bloedbanken daar meer dan de helft van hun donors via Facebook heeft gevonden. Meer voorbeelden van over de hele wereld zijn hier te vinden.

“Ook tijdens de coronacrisis zien we dat veel Nederlanders Facebook gebruiken om anderen te helpen, bijvoorbeeld door hulp aan te bieden in Facebookgroepen. Vandaag komt er een nieuwe mogelijkheid bij waarmee Nederlanders iets kunnen betekenen voor een ander. Als social network gaan we graag aan de slag met Sanquin om hen te verbinden met meer en hoognodige bloeddonors”, aldus Arno Lubrun, Director Facebook Benelux.

Hoe het werkt

Facebookgebruikers tussen 18 en 65 kunnen via facebook.com/donateblood aangeven dat ze bloeddonor willen worden. Zodra je hiervoor bent aangemeld, krijg je notificaties om bloed te geven bij een van de vestigingen van Sanquin.

Als je je aanmeldt, dan geef je alleen door dat je bereid bent om bloeddonor te worden; Facebook ontvangt of vraagt geen andere gegevens. De donor moet vervolgens zelf een afspraak maken bij Sanquin voor de bloeddonatie. Facebook deelt geen informatie zoals namen en contactgegevens met de bloedbank. Andersom deelt Sanquin ook geen gegevens van donors met Facebook of andere partijen.

In de eerste weken dat de bloeddonatietool beschikbaar is, krijgen veel Nederlanders hiervan een melding in hun Facebook-nieuwsoverzicht te zien. Daarnaast kunnen mensen naar hun Facebook profiel gaan of de bloeddonatiewebsite facebook.com/donateblood bezoeken.

28 oktober 2020